Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud
Voeding
Hoe zet ik een gezonde warme maaltijd op tafel?

Het avondeten is vaak een warme maaltijd. Deze is meestal de meest calorierijke maaltijd van de dag. Lekker eten met minder calorieën is ook bij de warme maaltijd goed mogelijk. Kies voor magere ingrediënten en bereid de maaltijd op een vetarme manier.

Het Voedingscentrum geeft de volgende aanbeveling voor een gezonde maaltijd:
- Een ruim portie groenten (minimaal 150 gram)
- 150-250 gram aardappelen, (zilvervlies)rijst, (volkoren)pasta of peulvruchten
- 100-125 gram mager vlees, kip, ei, vis of vleesvervanger
- 1 eetlepel olie, margarine of vloeibaar bak- en braadvet

Een toetje? Let dan wel op de calorieën. Magere yoghurt met vers fruit, een stuk fruit of een verse fruitsalade zijn prima keuzes.

Ga tijdens de warme maaltijd, net als bij alle andere eetmomenten, aan tafel zitten. En zorg dat je tijdens het eten niets anders doet, zoals de krant lezen of tv kijken. Omdat je anders niet of nauwelijks in de gaten hebt wat je eet en hoeveel. Je kunt niet bewust genieten van het eten.

Ook door rustig te eten geniet je meer van het eten. En je bent sneller verzadigd waardoor je dus minder zult eten. Goed kauwen zorgt ervoor dat de voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen.

Heb je een vraag? Ik help je graag!

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud