Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud
Voeding

Vegetarisch eten, de V-schijf


VegetarischLekker en gezond eten kan ook prima zonder vlees en vis. Als je je houdt aan de V-schijf dan krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen.

Een aantal voedingsstoffen vraagt wel om extra aandacht voor vegetariërs. Dat zijn: eiwitten, omega-3-vetzuren, vitamine B12 en ijzer. Kijk voor meer informatie op www.vegetariers.nl

De V-schijf

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheden als je vegetarisch eet
(= een plantaardige voeding gecombineerd met zuivel en eieren):

Zetmeelcomponent: ruim
Brood, aardappelen, volkorenpasta, havermout, muesli, zilvervliesrijst

Groente en fruit: 2 ons + 2 stuks
Glas sinaasappelsap, appel, banaan, wortel, ui, veldsla, tutti frutti, broccoli

Vetcomponent: met mate
Lijnzaadolie, koolzaadolie, walnoten, boter, (vegetarische) margarine

Eiwitcomponent: van 40 gram (noten), 75 gram (gare peulvruchten) tot 100 gram (tahoe, ei)
Ei, tahoe, vegetarische kaas, gemengde noten, peulvruchten, melk, vegetarische/groenteburger

Vocht: minstens anderhalve liter
Water, thee, koffie

Bron: www.vegetariers.nl

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud