Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud
Voeding

De Schijf van Vijf

Gezonde voeding hoort bij een gezonde leefstijl. Gezond eten levert de voedingsstoffen die nodig zijn om het lichaam gezond te houden. Het vormt samen met voldoende bewegen de basis voor een gezond gewicht.

De Schijf van Vijf, ontwikkeld door het Voedingscentrum, staat voor gezonde voeding. Om gezond te eten, is het belangrijk om voldoende variatie aan te brengen in de voeding. De vakken van de Schijf van Vijf kun je hiervoor goed gebruiken. Eet bij iedere maaltijd iets uit elk vak van de Schijf van Vijf. Dan krijg je elke dag voldoende van alle voedingsstoffen binnen.

1. Groente en fruit
Groente en fruit bevatten vitamines, mineralen en vezels. Eet elke dag twee ons groente en twee keer fruit én varieer zo veel mogelijk. Dat is belangrijk omdat er grote onderlinge verschillen zijn in de samenstelling van voedingsstoffen.

2. Brood, volkorengranen en aardappelen
De producten uit dit vak zijn belangrijk voor de energielevering en vezels. Ze bevatten ook B-vitamines en mineralen.
Vezels zorgen voor een verzadigd gevoel en bevorderen de stoelgang. Kies vooral voor de volkorenvarianten en zilvervliesrijst.

3. Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel

Deze producten zijn goede bronnen van eiwitten, visvetzuren, mineralen en B-vitamines. Ook hier is variatie belangrijk. Wissel rood en wit vlees af en kies ook regelmatig voor vis.

4. Vetten en olie
Vet heb je iedere dag nodig maar niet te veel. Door elke dag vetten te gebruiken, krijg je vitamine A, D en E en essentiële vetzuren binnen. Alle vetten en oliën leveren vitamine E en essentiële vetzuren. Vitamine A en D zit alleen in halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

5. Dranken
Met eten krijg je dagelijks ongeveer een liter water binnen, daarnaast heb je nog ongeveer 1½ liter vocht nodig. Kies voor dranken zonder calorieën zoals water, koffie en thee.

Bron: Voedingscentrum

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud