Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

Waar moet je op letten bij een kant-en-klaar maaltijd?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Eten en drinken ·
Tags: kantenklaar

In de supermarkten kun je tegenwoordig ook veel kant-en-klaarmaaltijden vinden. Helaas bevatten deze maaltijden vaak veel zout, te veel vet en te weinig groente. Zelf koken is beter. Maak je hier toch een keer gebruik van let dan op het volgende:

Bevat de maaltijd voldoende groente?
De meeste kant-en-klaarmaaltijden bevatten te weinig groente. Kies voor een maaltijd die ten minste 150 gram groente bevat of vul dit aan met een (kant-en-klaar) salade of rauwkost.

Hoeveel verzadigd vet bevat de maaltijd?
De hoeveelheid verzadigd vet in de maaltijden kan zeer sterk variëren. Kies als dat kan een maaltijd met zo min mogelijk verzadigd vet.

Bevat de maaltijd voldoende vezels?
Maaltijden met witte rijst, gewone pasta en pizza, bevatten minder vezels.

Hoeveel zout bevat de maaltijd?
Kant-en-klaarmaaltijden bevatten vaak veel zout. Kijk op het etiket om te zien hoeveel zout er in de maaltijd zit. Vaak staat alleen het natriumgehalte per 100 gram erop.

Zo kun je het omrekenen naar zout: 1 g natrium = 2,5 gr zout (= natriumchloride)
Stel: een kant-en-klare pizza van 500 gram bevat 0,5 g natrium per 100 g
(= 2,5 gram natrium in 500 g). In de pizza zit dus meer dan 5 gr zout!

Het advies is om maximaal 6 gram zout per dag te eten.

Hoe groot is de maaltijd?
Een richtlijn voor de grootte van de maaltijd is 450-750 kilocalorieën per portie.

Bron: Voedingscentrum, www.voedingscentrum.nl, kant-en-klaarmaaltijden, fastfood, 2010




Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud