Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

Mindful eten tijdens speciale gelegenheden

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Mindful eten ·
Tags: Feestdagenmindfulness

Feestdagen en verjaardagen worden vaak gevierd met eten. Het is cultureel en maatschappelijk geaccepteerd om op deze momenten (te) veel te eten. Voor veel mensen zijn het daarom lastige dagen, ze voelen zich daarna vaak schuldig omdat ze toch te veel hebben gegeten.

Maak daarom van een feestdag geen vreetdag. Gebruik eten niet te vaak om iets te vieren.  Eten is slechts één manier om iets te vieren, er zijn nog vele andere… Vier eens op een manier waarbij eten niet centraal staat.

De volgende tips kunnen je helpen op de momenten dat je toch samen iets viert met eten:

  • Bedenk van te voren wat je wilt eten. Bereid het eten zelf.

  • Ga je uit eten kies dan bewust een restaurant uit waar je kunt kiezen uit gezonde en lekkere gerechten.

  • Zorg ervoor dat je niet met erge honger de deur uit gaat. Dit voorkomt dat je gedachteloos gaat eten zodra er iets op tafel komt.

  • Laat brood zo veel mogelijk staan, het wordt vaak gemakkelijk gedachteloos gegeten.

  • Schuif je bord opzij als je genoeg hebt gegeten. Stop als je voor twee derde volzit, het duurt dan nog ongeveer 20 minuten voordat je hersenen aangeven dat je genoeg hebt gegeten.

  • Kies waar jij op dat moment trek in hebt. Laat je niet leiden door de keus van een ander of eventuele kritische uitlatingen van een ander over jouw keus.

  • Oordeel niet over de keus van een ander. ‘Eet van je eigen bord.’

  • Eet met aandacht en stem je af op het gezelschap. Geniet van de maaltijd en het gezelschap.

  • Eet langzaam en zie, ruik en proef.


Eet minder, geniet meer, en niet alleen van het eten!

Bronnen:
Mindfood, Pavel G. Somov
Mindful eten, Susan Albers




Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud