Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

Meer bewegen, waarom zou je?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Bewegen ·
Bewegen is gezond dat is ondertussen voor iedereen wel duidelijk. Het is goed voor je gezondheid, het helpt bij het afvallen, je voelt je fitter en je gaat er beter uitzien. Voldoende rede lijkt mij om (meer) te gaan bewegen.

Meer bewegen voor je gezondheid…
Bewegen verkleint het risico op chronische ziekten en zorgt dat je fit blijft. Je hebt minder kans op depressieve klachten, bepaalde vormen van kanker en een lagere kans op vroegtijdig overlijden. Het zorgt voor een betere weerstand, een betere stoelgang en sterkere botten.
Bewegen zorgt verder voor een betere conditie, je bent minder moe en meer ontspannen.
Heb je overgewicht dan verkleint lichaamsbeweging de kans op hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, diabetes en gewrichtsklachten.

Hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven?
Hiervoor zijn beweegrichtlijnen opgesteld door de Gezondheidsraad. Deze beweegrichtlijn is een minimumrichtlijn om jou te motiveren in beweging te komen als je nu weinig beweegt. Voldoe je al aan deze richtlijn? Dan kun je door méér bewegen nog meer gezondheidswinst behalen.

De beweegrichtlijn (2017) voor volwassenen en ouderen is:
  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter
  • Doe minstens 150 minuten per week matige of zwaar intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen
  • Doe minstens 2x per week spier- en botversterkende activiteiten (voor ouderen inclusief balansoefeningen)
  • Voorkom veel stilzitten
 
Wanneer beweeg je matig intensief of zwaar intensief?
  • Bij matig intensief bewegen gaat je hartslag iets omhoog en ga je sneller ademhalen, je kunt nog wel gewoon blijven praten. Onder matig intensief bewegen vallen o.a. wandelen, fietsen, rustig zwemmen en zwaardere huishoudelijke klussen (ramen wassen of in de tuin werken).
  • Bij zwaar intensief bewegen gaat je hartslag omhoog en ga je zwaarder ademhalen, praten is lastig. Voorbeelden zijn hardlopen, wielrennen, aerobics, squash en een stevige circuit training.
 
Welke versterkende oefeningen kun je doen?
  • Spierversterkende oefeningen verbeteren de kracht, het uithoudingsvermogen en de omvang van de skeletspieren. Voorbeelden zijn krachttraining en duuractiviteiten zoals fietsen.
  • Botversterkende oefeningen bestaan ook uit krachttraining en activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast, denk aan springen, aerobics, wandelen en hardlopen.
  • Bij balansoefeningen moet je o.a. denken aan bepaalde yoga- en pilatesoefeningen.
 
Meer bewegen om af te vallen…
Meer bewegen is ook belangrijk als je wilt afvallen. Het is niet zo dat je niet af kunt vallen zonder die extra beweging, dat kan best. Maar het afvallen gaat wel beter als je meer gaat bewegen. Als je afvalt door alleen minder te gaan eten verlies je namelijk ook spierweefsel, hierdoor kom je minder strak in je vel te zitten en je stofwisseling wordt trager (spierweefsel verbruikt meer energie dan vetweefsel). Daarnaast heeft je lichaam steeds minder energie nodig als je een paar kilo bent kwijtgeraakt (je hoeft die extra kilo’s niet een hele dag mee te zeulen). Je kunt daardoor steeds minder eten om op gewicht te blijven of nog verder af te vallen.

Meer bewegen zorgt er juist voor dat je strakker in je vel komt, je spieren blijven behouden. Je verbrandt extra energie als je beweegt en door de spieropbouw verbruikt je lichaam meer energie ook als je op de bank zit!

Hoeveel moet je bewegen om af te vallen?
Heb je overgewicht of ben je al afgevallen en wil je je behaalde gewicht behouden dan is het goed om minimaal 1 uur per dag matig tot zwaar intensief te bewegen.
Belangrijk is ook dat wanneer je wilt afvallen, je méér gaat bewegen en sporten in verhouding tot wat je nu doet. Beweeg je op dit moment weinig dan zal je met een beetje extra beweging al effect hebben bij het afvallen. Als je al veel beweegt, is er heel wat extra nodig om nog meer te bereiken.
 
Kortom: bewegen is goed, meer bewegen is beter
Het verband tussen bewegen en de gezondheid is een continuüm. Met andere woorden: meer beweging is altijd beter, of je dit nu vaker, langer en/of intensiever doet!
 
Bron: www.voedingscentrum.nl en www.allesoversport.nl

Vond je dit een interessant bericht? Deel 'm met anderen!



Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud