Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

Lunch als een prins

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Eten en drinken ·
Tags: lunchgezondeten

De lunch is een belangrijke maaltijd. Traditioneel gezien is de lunch, net als het ontbijt, een stevige maaltijd. Vroeger vaak een warme maaltijd, tegenwoordig eten we meestal brood tussen de middag.

Een gezonde broodlunch bevat iets uit elk vak van de Schijf van Vijf. Dan krijg je voldoende van alle voedingsstoffen binnen. Deze vakken kun je goed gebruiken om te variëren.


Een gezonde broodmaaltijd bestaat uit:

-
Volkorenbrood
- Halvarine/ roomboter
- Kaas (20+ of 30+)
- Magere vleeswaren zoals fricandeau, kipfilet, gebraden kalkoen, rosbief en ham.
- Ander beleg zoals appelstroop en vis (uit blik) zijn ook prima.
- Water, thee en/of een glas (halfvolle) melk


En vergeet ook niet:
- Groente zoals sla, plakjes komkommer of tomaat voor tussen de boterham.
- Ook fruit smaakt lekker op een boterham, zoals banaan of aardbeien.


Tips voor op het werk
Een lunchpakket zorgt er voor dat je van tevoren kunt plannen wat je wilt eten. Je komt minder in de verleiding in het bedrijfsrestaurant. Je verliest geen tijd door in de rij te moeten staan in de kantine en je kunt eventueel buiten de deur lunchen. Een meegebrachte lunch kun je natuurlijk ook aanvullen met een salade uit het bedrijfsrestaurant.

Een lunchpakket blijft smakelijk als de boterhammen niet te dik zijn, het hartige beleg niet te droog is, en zoet beleg niet in de boterham kan trekken (geen jam, wel hagelslag). Verpak verschillend beleg apart en neem het mee in een (plastic) doos.


Neem je geen lunchpakket mee, kies dan slim:
- Kies voor een heldere bouillon.
- Volkoren brood of een bruine pistolet met halvarine.
- Mager beleg; vlees, vis of kaas (30+ of 20+).
- Een schaaltje rauwkost.
- Thee (kruiden), melk of water.
Vergeet niet om iets mee te nemen voor tussendoor bijvoorbeeld een stuk fruit, rauwe groente, een boterham met beleg of yoghurt.

Gebruik de lunch (en ook de andere eetmomenten) zo veel mogelijk op een vast tijdstip. Het lichaam gaat wennen aan de regelmaat. De hongergevoelens buiten deze tijden zullen geleidelijk aan afnemen. Onregelmatige etenstijden leiden gemakkelijk tot snoepen.

Wil je weten of je een gezond eetpatroon hebt? Neem vrijblijvend contact met mij op.


Heb je iets gehad aan deze tips? Deel 'm met anderen...




Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud