Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

Lief dagboek...

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Gedrag ·
Tags: dagboekinzicht

Het opschrijven van gedachten en gevoelens is goed voor je. Het heeft een positief effect op de psychische. Ook het auto-immuunsysteem blijkt erdoor te worden versterkt.  

Uit onderzoeken blijkt dat die positieve effecten vooral te maken hebben met emoties van je afschrijven en via het schrijven over jezelf nadenken en leren.


De voordelen op een rijtje:

Als je schrijft hoef je even nergens anders aan te denken dan aan de zinnen die in je opkomen. Schrijven werkt ontspannend.

• Als je veel nadenkt kan schrijven een vorm van therapie zijn. Als je je gedachten op papier zet, raakt je hoofd leeg. En dat geeft ruimte. Je schrijft je gedachten en gevoelens letterlijk van je af.

• Een dagboek kun je zien als je beste vriend(in) om je gevoelens, gedachten en ervaringen mee te delen. Een dagboek is altijd binnen handbereik, ook als anderen even geen tijd voor je hebben.

• Een dagboek werkt als een spiegel. Door jezelf regelmatig een spiegel voor te houden, ontstaan nieuwe inzichten en kun je jezelf beter leren kennen.

• Schrijven kan zelfs heilzamer werken dan erover te praten.

• Je kunt een dagboek op verschillende manieren gebruiken; je kunt opschrijven hoe je dag verlopen is. Maar je kunt ook schrijven over de toekomst. Wat zijn je dromen? Welke doelen wil je nog bereiken?


Schrijf tip 1, omschrijf een fantastische dag
Hoe ziet een dag eruit in jouw ideale leven? Stel dat al je dromen zijn uitgekomen? Hoe word je wakker, hoe voel je je, wat doe je en met wie? Schrijf over je vrienden, je werk, je financiën, je relatie en alle andere aspecten van je leven.

Er zijn geen regels
Voor het bijhouden van een dagboek zijn geen regels. Je mag over alles schrijven, overal, wanneer jou het uitkomt.

Schrijven over gevoelens
Het is aan te raden om ook te schrijven over gevoelens. Schrijf alles op wat je dwars zit. Het is ook belangrijk om over positieve emoties te schrijven.
Schrijf bijvoorbeeld op waar je dankbaar voor bent, wat goed is gegaan of waar je blij van wordt.

Vind je het lastig en onwennig om iets positiefs op te schrijven, begin dan met het schrijven van één positieve gebeurtenis per dag. Je zult merken dat er al snel meer gaan volgen!


Schrijftip 2, maak een motivatielijst
Schrijf iedere avond voordat je gaat slapen op wat je die dag hebt bereikt. Dat hoeft echt niet iets groots te zijn, mag natuurlijk wel. De was opgehangen, de kamer gestoft, de tuin geharkt, presentatie gegeven, enzovoort.

Maak een lange lijst die je elke dag aanvult. Door regelmatig je lijst te bekijken geef je jezelf een flinke dosis zelfvertrouwen. Je laat jezelf zien dat je dingen voor elkaar krijgt. En hoe langer de lijst wordt, des te leuker het wordt om er dagelijks iets nieuws aan toe te voegen!

Gewoon beginnen

• Wacht niet op zin of inspiratie. Dat leidt tot uitstel en maakt het beginnen moeilijker.
• Plan een korte tijd in, bijvoorbeeld een kwartier.
• Begin met een kop en eindig met een staart zoals in een brief of verhaal.
• Schrijf met regelmaat, bijvoorbeeld 3 of 4 keer per week.
• Kies een onderwerp en begin direct met schrijven.
• Schrijf zo snel mogelijk en blijf schrijven tot de schrijftijd ‘op’ is.
• Corrigeer niet gelijk want daardoor ga je te veel nadenken.


Heb je iets gehad aan deze tip? Deel 'm op social media.




Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud