Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

Koffie gezond?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Eten en drinken ·
Tags: Koffiegezondheid

Koffie is een veel besproken onderwerp. In Nederland drinkt bijna iedere volwassene het, meestal een paar kopjes per dag. Gemiddeld drinken we alleen al in Nederland 6,5 miljoen liter per dag! Koffie is een warme drank die van oorsprong uit Ethiopië komt. Koffie wordt bereid uit gebrande koffiebonen. Maar is koffie nu wel of niet gezond? Oordeel zelf…

Cafeïne
Koffie levert net als energiedranken cafeïne. Cafeïne werkt stimulerend op stemming, prestatie en op de maag en darmen. Teveel cafeïne kan zorgen voor rusteloosheid, angstgevoelens, prikkelbaarheid, hoofdpijn, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen.

Teveel cafeïne kan er ook voor zorgen dat je bijv. moeilijker in slaap valt. Wat te veel is, is voor iedereen verschillend, niet iedereen is even gevoelig voor de werking van cafeïne.
Ben je gevoelig voor cafeïne, dan kun je beter niet te veel koffie drinken (max. 5 kopjes per dag).

Zwangere vrouwen kunnen beter ook niet te veel drinken: cafeïne kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind en eerder een miskraam veroorzaken. Verder stimuleert cafeïne de uitscheiding van calcium. Drink je meer dan 5 koppen koffie per dag dan heb je een verhoogd risico op osteoporose.


Hart- en vaatziekten
De meningen over koffiedrinken en hart- en vaatziekten lopen uiteen. Sommige onderzoeken laten zien dat er geen risico is en andere weer wel. Maar matig koffiegebruik zou niet leiden tot een hoger risico. Bij vrouwen wordt het zelfs in verband gebracht met een verlaagd risico op beroerten.

Koffie kan wel effect hebben op het cholesterolgehalte, maar dat heeft vooral te maken met de zetmethode. Koffie bevat cafestol en kahweol deze 2 stoffen verhogen het cholesterolgehalte (LDL). Door gebruik te maken van een filter blijven deze stoffen achter in de koffiedrab. Turkse koffie of koffie uit een cafetière zijn ongefilterd. Drink je veel (dagelijks 5 kopjes) ongefilterde koffie dan loop iets hoger risico op hart- en vaatziekten.


Acrylamide
Acrylamide is een stof die kan ontstaan als zetmeelrijke producten, zoals aardappelen en granen worden verhit boven 100 °C. Acrylamide komt in kleine hoeveelheden voor in koffie en is mogelijk kankerverwekkend voor mensen.

Voordelen
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat koffiedrinkers een lager risico hebben op diabetes type 2. Dit verlaagde risico geldt tot een gebruik van maximaal zes à acht koppen per
dag (met of zonder cafeïne). Ook zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat koffiedrinken de kans op gal- en nierstenen verlaagd. En verder zou koffie als een mild antidepressivum werken. Koffiedrinkers plegen 50% minder vaak zelfmoord dan mensen die geen koffie drinken.


Vochtbron
Dat koffie vochtafdrijvend zou werken klopt niet. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat gematigd koffiegebruik, niet leidt tot uitdroging. Koffie draagt dus gewoon bij aan de dagelijkse vochtinname van 1,5 -2 liter.

Gewenning
Koffie is niet echt verslavend maar er kan wel een bepaalde gewenning optreden. Hierdoor kan je hoofdpijn krijgen als je ineens stopt met (veel) koffiedrinken. Bouw, als je wilt minderen, je koffiegebruik dus rustig af.

Bronnen: www.voedingscentrum.nl, www.koffieengezondheid.nl, Readers Digest (Voeding die baat
Voeding die schaadt)


Vond je dit een interessant bericht? Deel 'm met anderen. Bedankt!




Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud