Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

Hoeveel moet ik drinken op een dag?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Eten en drinken ·
Tags: drinken

Ons lichaam bestaat voor ongeveer 55-60% uit water. Logisch dus dat water een onmisbaar voedingsstof is voor het lichaam. Een mens kan een lange tijd zonder vast voedsel, zonder vocht houden we het maar een paar dagen uit.

Evenwicht
De hoeveelheid water die we uitscheiden moet in evenwicht zijn met de hoeveelheid die we opnemen. We verliezen ongeveer 2- 2½ liter per dag via urine, ontlasting, zweet en adem.
Met eten krijg je dagelijks ongeveer een liter water binnen, daarnaast heb je dus nog ongeveer 1½ liter vocht nodig.

Alle drinkbare, vloeibare stoffen bevatten vooral water. Maar ook in vast voedsel zit water. Wist je bijvoorbeeld dat sla voor 95% uit water bestaat en een appel voor 84%?


Gezonde dranken zijn:
Water, met of zonder koolzuur
• Thee, kruidenthee
• Koffie (met mate vanwege de cafeïne)
• IJsthee van koude zelfgezette thee
• Light-frisdranken (met mate, bevatten zoetstoffen)
• Melk (mager of halfvol)


Tip
Uit onderzoek blijkt dat vocht minder goed verzadigt dan vast voedsel. Het lichaam heeft als het ware niet in de gaten dat het calorieën binnenkrijgt. Wie bijv. veel frisdrank drinkt, zal dus niet snel minder eten. Drink daarom niet te veel frisdrank,  vruchtensap, sportdrankjes en alcohol. Let ook eens op de porties; blikjes en flesjes frisdrank worden steeds groter...

Heb je iets gehad aan deze tip? Deel 'm op social media.




Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud