Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

Hoe zit dat nu met honger- en verzadiging?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Eten en drinken ·
Tags: hongerverzadiging

Als je wilt afvallen zijn trek en verzadiging belangrijke gevoelens. Als je steeds honger hebt dan is het lastig om verleidingen te weerstaan. Voel je je voldaan na een maaltijd dan kan je het volgende eetmoment makkelijker uitstellen.
Maar hoe zit dat nu eigenlijk met honger- en verzadigingsgevoelens?

De energie-inname wordt geregeld door middel van honger en verzadiging. Honger is een gevoel dat motiveert tot eten tot verzadiging is bereikt. Dit gaat gepaard met een leeg gevoel, een laag glucosegehalte en contractie van de maag.


Hormonen
Diverse hormonen uit het maag-darmkanaal beïnvloeden honger en verzadiging via signalen naar de hersenen. Ongeveer 50% wordt door deze processen geregeld en 50% wordt bepaald door psychische factoren.

Zintuigen
Bij het honger- en verzadigingmechanisme spelen ook de zintuigen een rol. Onze zintuigen worden bevredigd door smaak, geur, textuur en aanblik van eten. En verder worden deze gevoelens ook beïnvloed door het eten zelf. Het gewicht, volume, de tijd dat het eten in de maag zit en de samenstelling qua vetten, koolhydraten en eiwitten.

Eiwitten
Eiwitten zorgen er bijv. voor dat je minder snel honger krijgt. Maar ook vezels geven langer een vol gevoel. Het eten van een cracker geeft bijv. eerder een hongergevoel dan een boterham.

Omstandigheden
Daarnaast spelen ook de omstandigheden een rol: als het koud is, heb je vaak meer trek dan wanneer het warm is. Bij intensieve lichamelijke inspanning is er vaak ook minder eetlust.

Verzadigingstips:
• Eet een salade bij de avondmaaltijd
• Eet groente bij of op de boterham
• Eet een caloriearme soep als voorgerecht
• Kies voor volkorenproducten
• Eet eens yoghurt met muesli en noten


Vond je dit een leuk bericht? Deel 'm met anderen!



Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud