Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

Hoe blijven vitamines het beste behouden bij de bereiding?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Eten en drinken ·
Tags: vitaminesfruitgroente
De manier waarop levensmiddelen worden bewaard of bewerkt, is van invloed op de hoeveelheid vitamines en mineralen die erin blijven. Door verhitting kan verlies optreden. Bij het koken in water verdwijnt een deel van de wateroplosbare vitamines naar het kookvocht. Bij het bakken of braden in vet of olie komt ook een deel van de in vet oplosbare vitamines in het vet (jus) terecht. In gesneden, gepureerde of uitgeperste producten gaat vitamine C verloren bij blootstelling aan de lucht.

Hoe kun je nu toch zoveel mogelijk vitamines behouden?
 
  • Verhit voedingsmiddelen niet langer dan nodig is om ze gaar te koken, te bakken of te braden
  • Kook met weinig water, kook eerst het water en doe de groente er pas in als het water kookt
  • Kook met de deksel op de pan
  • Bewaar eten bij voorkeur op een koele en donkere plaats
  • Snij en was groenten en aardappelen kort voor de bereiding
  • Snij en schil groente en aardappelen zelf
  • Kook groente en aardappelen in grote stukken
  • Bewaar gesneden groente niet te lang (in water)
  • Eerst wassen en dan pas snijden

Hoewel de bereiding van voedsel tot vitamineverlies kan leiden, zorgen handelingen zoals snijden en koken er ook voor dat de vitamines beter opgenomen kunnen worden door het lichaam. De bewerkingen bevorderen het vrijkomen van vitamines in het maag-darmkanaal, waardoor ze beter kunnen worden opgenomen via de darmwand.

  • Het lichaam verteert gekookte groente vaak beter waardoor het meer voedingsstoffen kan opnemen
  • Rauwkost levert niet meer voedingsstoffen dan gekookte groente, van gekookte groente kun je makkelijker meer eten, en er worden meer voedingsstoffen van opgenomen
  • Goed kauwen helpt om meer voedingsstoffen uit rauwe groente op te nemen
  • Varieer daarom met de bereidingswijze en eet zowel rauwkost als gekookte groente (in een maaltijd)

Vond je dit een interessant bericht? Deel 'm met anderen!



Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud