Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

De Puur Gezond piramide

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Eten en drinken ·
Tags: puurgezondpiramide

Gezond eten is vooral puur eten. Kies je bij elke maaltijd voor een basis van  onbewerkte producten dan zit je goed. Pure producten zijn bijvoorbeeld groenten, fruit, volkorenproducten, zuivel, noten, ei, vlees en vette vis. De piramide van PuurGezond helpt je hiermee op weg...

De piramide
Onderaan de piramide zie je dat eten en bewegen samen vallen in een gezonde leefstijl. Beweeg minstens een half uur, maar liever nog een uur per dag! Beweging versterkt je spieren en botten, verhoogt je stofwisseling, verbetert je conditie en humeur en zorgt voor een goede nachtrust.



Laag 1
Vocht is een echte basisbehoefte. Drink dagelijks minstens 1,5-2 liter. Dat hoeft echt niet alleen water te zijn, ook koffie, thee, zuivel en sappen tellen mee.

Laag 2
Groenten en fruit. De officiële aanbeveling is 200 gram groente en 2 stuks fruit, maar Puur Gezond adviseert 300-400 gram groente en 3 stuks fruit. Groenten en fruit geven kleur aan je eten en leveren ook nog eens veel vitamines en mineralen. Eet groente en fruit bij elke maaltijd én ook als tussendoortje.

Laag 3
In laag drie de vezelrijke producten als brood, granen, aardappelen (samen 250-350 gram per dag), peulvruchten (min. 200 gram per week) en noten en zaden (25-40 gram per dag).
Ze passen bij elke maaltijd en zijn een goede energiebron. Kies het liefst voor de volkorenproducten, omdat die meer vitamines, mineralen en vezels bevatten.


Laag 4
In deze laag zie je eiwitrijke producten, zoals vlees, zuivel, eieren tahoe en vis. Eiwitten heb je elke dag nodig, bijvoorbeeld voor het in stand houden van je spierweefsel en voor je weerstand. Ook geven eiwitten veel verzadiging, zodat je niet te veel eet. Kies bij voorkeur voor de magere varianten, zoals mager vlees en halfvolle of magere zuivel.

Laag 5
De vijfde laag levert je gezonde vetten. Vet is namelijk niet ongezond, integendeel, het is een essentieel onderdeel van je voeding.

Laag 6
Natuurlijk hoort snoepen en snacken er ook bij. Maar zie het wel als extra! Hoeveel je daarvan kunt eten hangt natuurlijk af van je activiteiten en je eetpatroon. De weegschaal is een goede graadmeter: als je gewicht goed is en ook stabiel blijft, dan is de balans in orde.

De zon!
O ja, en dan nog de zon. Die heb je nodig voor de aanmaak van vitamine D in de huid. Kom elke dag minstens een kwartier buiten, dat is ook goed voor je humeur!

Kijk voor meer informatie op de website van PuurGezond.

Wil je ook ervaren wat puur gezond eten voor jou kan betekenen?
Ik help je graag verder. Neem vrijblijvend contact met mij op.




Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud