Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

Barbecue, gourmet, fondue...

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Eten en drinken ·
Tags: Barbecuediner

De zomer is de ideale tijd voor barbecues. Ook als je af wilt vallen kun je hier prima gebruik van maken. Een simpel stukje gemarineerd vlees, kip of vis met een enorme salade en lekker knapperig volkorenbrood. Hierna volgen enkele tips voor een gezonde en lekkere fondue, gourmet en barbecue.

Gourmet en fondue  
Bouillonfondue is minder vet dan olie- of kaasfondue. Je kookt hierbij stukjes mager vlees en magere vis in de bouillon. Kies je toch voor een kaas- of oliefondue neem dan eerst een salade. Naast vlees en (volkoren) stokbrood kun je ook groenten fonduen, zoals champignons, bloemkool, broccoli en bleekselderij.

Gebruik bij het gourmetten liefst anti aanbakpannetjes. Dan hoef je minder vet te gebruiken.


Kies voor mager vlees en vis
Er is volop keus in mager vlees, kipfilet, kalkoenfilet, varkensfricandeau, magere varkensfilet reepjes, runder- of kip knakworstjes. Tonijn, wijting, tilapia, pangasius, schol, tong, inktvis, mosselen, garnalen en scampi.

Vegetariër?
Kies dan voor bijvoorbeeld een ei, vegetarische balletjes, falafel, Quorn stukjes, Valess en pannenkoekjes.

Groenten en fruit kun je ook gourmetten. Stevige soorten zoals champignons, tomaten, ui, aubergines, courgettes, komkommer, augurk, paprika, roerbak groente, banaan, ananas, appel en abrikoos.

Als bijgerecht kun je (rauwe) groenten eten, (volkoren) stokbrood (evt. met weinig kruidenboter).

Gebruik rode sauzen zoals ketchup, barbecuesaus, curry of sausjes op basis van yoghurt. Maak eventueel zelf sauzen op basis van yoghurt, kwark of tomaat. Er zijn ook light varianten te koop van bijvoorbeeld kruidenkaas en zuivelspread. Kruidenboter kun je ook van halvarine of halfvolle roomboter maken.


En verder…
Haal de producten niet te lang van te voren uit de koelkast, bewaar wat niet direct gebruikt wordt in de koelkast.

Leg gaar vlees nooit terug op een bord waarop rauw vlees heeft gelegen en gebruik voor het snijden van bereid vlees een schoon mes.

Houd gaar en rauw vlees goed gescheiden. Bewaar geen rauw vlees dat al een tijd op tafel heeft gestaan.


Barbecue
Voor de barbecue geldt het zelfde als hiervoor. Ook kun je op de barbecue nog gepofte aardappels of minikrieltjes maken en/of groente- en fruitpakketjes in aluminiumfolie.
Bijvoorbeeld een halve appel met wat kaneel in een pakketje. Ook kun je spiezen maken van de hiervoor genoemde vlees, vis groente en fruitcombinaties.

Een nadeel van vis is dat het snel gaar wordt, vooral een filet valt snel uit elkaar. Je kunt in dat geval een hele vis grillen of leg de vis in een stuk aluminiumfolie, voeg eventueel wat kruiden en groenten naar smaak toe en vouw de aluminiumfolie dicht tot een pakketje. Leg dit pakketje op de barbecue.


Waar moet je op letten bij barbecueën?


Zorg dat het vlees niet verbrandt.
Stukjes vlees, vis en groente verbranden makkelijk wanneer het vuur nog vlamt, het rooster te dicht op het vuur ligt of het product niet vaak genoeg wordt gekeerd. Houd daarom voldoende afstand tussen het rooster en de kolen: 25 tot 40 cm.

Laat de houtskool uitbranden.
Bij de verbranding van houtskool komen schadelijke stoffen vrij, de zogeheten PAK's. Wanneer het vlees te snel op het vuur wordt gelegd, komen die stoffen op het eten terecht. Wacht daarom met het roosteren tot de kolen met een laagje witte as zijn bedekt en er geen vlammen meer te zien zijn.

Eet geen verbrande (zwarte) stukjes vlees.
De verkoolde delen bevatten PAK's en die zijn schadelijk.

Zorg dat het vlees gaar is.
Een nadeel van oververhitting is dat het vlees er van buiten wel gaar uitziet, maar van binnen soms nog rauw is. De bacteriën die altijd op het vlees, vis of kip zitten, vermenigvuldigen zich bij een temperatuur boven 10 graden Celsius snel.

Neem geen al te vette vleessoorten.

Soms kan wat vet uit het vlees in het vuur druppelen. Ook door verbranding van vet ontstaan schadelijke stoffen. Leg aluminiumfolie op het rooster dat voorkomt dat er vet op de kolen druipt en er grote vlammen ontstaan.

Kies als dessert koffie of thee, een vruchtensalade of een klein portie (sorbet) ijs.

Eet smakelijk!

Heb je iets aan deze tips gehad? Deel 'm met anderen!




Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud