Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

5 misverstanden over afvallen

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Afvallen ·
Tags: afvallen
Over afvallen bestaan veel misverstanden. Zo zou veel water drinken helpen om af te vallen en als je 's avonds na 8 uur eet val je niet af enz. Wat is waar en wat niet?

Het geloven in deze fabels kan er voor zorgen dat het afvallen niet lukt, het zet je op een verkeerd spoor. Om je op de goede weg te helpen heb ik 5 misverstanden op een rij gezet.

1. Van veel water drinken val je af

Nee! Er is geen onderzoek waaruit blijkt dat veel water drinken helpt om af te vallen of slank te blijven. Water is wel de ideale drank tijdens het lijnen, het bevat geen calorieën. Dus als je toch moet drinken dan maar beter water i.p.v. vruchtensappen en frisdranken. En een glas water drinken in plaats van een calorierijk tussendoortje kan je helpen om op moeilijk moment de verleiding te weerstaan. Maar als je veel water gaat drinken om af te vallen en je verandert verder niets aan je eetgewoonten dan ga je niet afvallen. Daar is echt wel meer voor nodig.

2. Het ontbijt overslaan helpt om af te vallen

Veel lijners denken door het ontbijt over te slaan sneller af te vallen. Helaas werkt dat meestal niet zo. Na een nacht slapen is het lichaam toe aan eten. Als je niet ontbijt, heb je kans op een tekort aan voedingsstoffen en daarnaast wordt de maaltijd vaak op andere tijdstippen toch ingehaald. En dan meestal in de vorm van een snack of snoep waardoor je al gauw veel meer binnen krijgt dan met een gezond ontbijt.
Uit onderzoek blijkt juist dat je door elke dag stevig te ontbijten op den duur sneller afvalt dan wanneer je een licht ontbijt neemt of het ontbijt overslaat. Grote ontbijters hebben gedurende de dag minder honger en eten daarom minder tussendoortjes.

3. Na 8 uur ’s avonds kun je beter niets meer eten

Het is een fabel dat je aankomt als je na 8 uur 's avonds nog iets eet. Vaak wordt er gedacht dat alles wat je dan nog eet wordt opgeslagen als vet. Maar dat is niet zo, de energiestofwisseling gaat namelijk 24 uur per dag, op ongeveer hetzelfde niveau, door.
Eet je meer calorieën dan je verbruikt dan word je dikker. Vaak zijn mensen 's avonds geneigd om ongezond te gaan eten, denk aan alcohol en chips e.d.. Als je dat te vaak doet dan word je daar wel dikker van.

4. Door alleen meer bewegen ga je afvallen

Als je wilt afvallen door alleen te bewegen zul je ongeveer een marathon per week moeten lopen. De invloed van alleen bewegen blijkt erg teleurstellend. Het is een zaak van zowel wat er binnen komt via eten en drinken en wat er aan energie verbruikt wordt door middel van beweging.
Om af te vallen is het nodig minder calorieën binnen te krijgen dan het lichaam verbruikt. Alleen dan spreekt het lichaam de vetreserves aan. Om af te vallen is het vooral belangrijk minder te eten, beweging is ondersteunend. Alleen meer gaan bewegen is dus niet voldoende. Toch is lichaamsbeweging wel erg belangrijk. Het behaalde gewichtsverlies wordt makkelijker behouden en het dieet is beter vol te houden.

5. Als je weinig eet komt je lichaam in een spaarstand

Veel mensen denken dat je lichaam in een soort spaarstand gaat als je erg weinig eet. Je zou hierdoor niet (meer) afvallen. Voor deze theorie is echter geen wetenschappelijk bewijs (Bron: Voedingscentrum). Het is wel zo dat je in het begin van een dieet snel(er) afvalt, daarna gaat het steeds langzamer. Op een gegeven moment kom je op een niveau waarop je niet meer afvalt. Je hebt een kleiner lichaam gekregen (minder gewicht) en je hebt minder energie (voeding) nodig om op gewicht te blijven. Wil je verder afvallen dan zul je je hoeveelheid eten moeten aanpassen (minder gaan eten) en/of meer gaan bewegen.

Vond je dit een interessant bericht? Deel 'm met anderen!



Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud