Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

4 voordelen van een weekmenu

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Gedrag ·
Tags: weekmenu
Als je begint met afvallen kan het praktisch zijn om te werken met een weekmenu. Afvallen op zich is al een hele prestatie, een weekmenu kan je houvast geven om met je nieuwe eetpatroon aan de slag te gaan. Je kunt bijvoorbeeld op een vast moment van de week je weekmenu maken, eventueel samen met je gezin. Zo kan je samen beslissen welke gezonde gerechten er de komende week op tafel komen en profiteert iedereen in het gezin mee van jouw gezonde eetpatroon.
 
1.   Je komt minder in de verleiding
Als je pas in de supermarkt gaat bedenken wat je wil gaan eten dan is de kans groot dat je toch dingen koopt die je normaal ook zou kopen maar nu beter zou kunnen laten liggen. Als je thuiskomt blijkt dat je niet alles in huis hebt om een gezonde maaltijd samen te stellen, dus kook je deze week toch nog maar wat minder gezond en begin je volgende week wel weer.
Als je een weekmenu maakt denk je van te voren na over wat je wil gaan eten. Je maakt bewust een gezonde en/of andere keuze, hierdoor kom je minder in de verleiding om producten mee te nemen die je niet nodig hebt. Je hebt een boodschappenlijst gemaakt en daar kun je je gemakkelijker aanhouden. Wanneer je iets verleidelijks in de winkel tegenkomt en het staat niet op je boodschappenlijst, kun je het makkelijker laten liggen.
 
2.   Je eet gevarieerder
Als je een weekmenu gaat samenstellen is het makkelijker om meer variatie aan te brengen in je eetpatroon, je voorkomt dat je vaak hetzelfde eet.
Ik eet meestal een keer een pastagerecht, een rijstgerecht, 2 keer een aardappelen-groente-vlees/vis-gerecht, een gerecht met peulvruchten, een broodmaaltijd met soep en/of salade en een ovenschotel.
Een weekmenu geeft inzicht in je voeding en helpt je bij het bereiken van een gevarieerder eetpatroon.
 
3.   Je verspilt minder voedsel
Omdat je weet wat je iedere dag gaat eten kun je rekening houden met restjes. Heb je nog restjes eten in huis? Bedenk dan wat je hiermee kunt maken. Maak je een weekmenu dan kun je beter inschatten hoeveel je van iets nodig hebt. Schrijf per maaltijd op hoeveel je van een product nodig hebt en zet het op je boodschappenlijst. Op die manier koop je minder snel te veel. Volgens het Voedingscentrum verspillen mensen die een boodschappenlijst maken tot ongeveer 9 kilo minder voedsel.

Tip:
Heb je niet veel boodschappen nodig gebruik dan in de supermarkt een mandje in plaats van een kar. Je koopt dan minder, al is het alleen al omdat je alles moet dragen. Ook wanneer je met de fiets of lopend boodschappen doet, zal je minder in de verleiding komen om meer te nemen dan wanneer je met de auto gaat. En het is nog goed voor de beweging ook.
 
4.   Het is goedkoper
Een weekmenu kan je daarnaast ook nog geld besparen. Je weet precies wat je nodig hebt en je kunt bepaalde recepten op elkaar afstemmen, zo blijf je minder met restjes zitten en koop/ kook je niet te veel.
Doordat je een boodschappenlijst gebruikt gooi je minder snel iets in je kar wat je níet nodig hebt en dat scheelt in je portemonnee. Je hoeft ook niet meer zo vaak naar de supermarkt omdat je ‘niets’ meer in huis hebt of iets bent vergeten. Hierdoor kom je minder vaak in de verleiding om nog iets extra’s mee te nemen. Daarnaast kost het bezoek aan de supermarkt je minder tijd, je loopt gericht langs de schappen en daarna gelijk door naar de kassa.
 
Zo doe je slim boodschappen:  
1.    Kijk in je voorraadkast, koelkast en vriezer wat je nog in huis hebt
2.    Maak op basis daarvan een menu voor een week
3.    Schrijf op wat je nodig hebt (ook de hoeveelheden)
 
Als je gaat afvallen kan een weekmenu je helpen om gezonder en gevarieerder te gaan eten. Je krijgt in mijn praktijk geen (verplichte) weekmenu’s. Het is juist belangrijk dat jij je eigen eetpatroon gaat veranderen zodat het bij jou past. Zelf een weekmenu maken kan je daarbij helpen.

Wat zijn voor jou de voordelen van een weekmenu? Laat het weten in een reactie hieronder.



Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud