Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

5 tips voor een goede voorbereiding

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Gedrag ·
Tags: voorbereiden
Als je wilt starten met afvallen en gezond eten is het belangrijk om jezelf goed voor te bereiden. Het eerste begin is nog niet vanzelfsprekend.Je weet wat gezond eten is en wat niet, maar gezonde keuzes maken zit nog niet helemaal in je systeem. Soms twijfel je nog of het nu wel of niet een goede/ betere keus is. Je hebt deze week 2 verjaardagen en er staat ook nog een etentje gepland bij je schoonouders. Je denkt: help hoe moet ik hier aan beginnen?

Dit kan er voor zorgen dat je al opgeeft nog voordat je er aan begonnen bent. Met de volgende tips maak je de verandering in je eetpatroon een stuk gemakkelijker.

1.   Maak het niet te moeilijk voor jezelf
Gezond eten volgens de Schijf van Vijf is echt niet ingewikkeld. Ook kost het niet heel veel extra tijd om maaltijden klaar te maken en hoef je je niet aan heel strenge regels te houden. Gezond eten is eigenlijk heel simpel, een gezond dagmenu bevat:

·         Groenten en fruit
·         Brood, volkoren granen of aardappels
·         Een stukje vlees, vis, een ei of peulvruchten
·         Iets van zuivel (kaas, melk, yoghurt, kwark)
·         Gezond vet om te smeren, als dressing en te bakken
·         Een handje noten
·         Koffie, thee of water
·         En af en toe een koekje, een klein stukje chocolade enz.

En zo verdeel je alles over de dag:
Ontbijt: 1 of 2 volkoren boterhammen met boter, een gekookt ei en een sinaasappel.
Lunch: gemengde rauwkostsalade met stukjes gebakken kipfilet, pecannoten en olijfolie. Lekker met een mueslibol met boter en een glas melk.
Warme maaltijd: macaroni met tomaat en spinazie
Tussendoor: een schaaltje yoghurt met muesli, een stuk fruit.

Dat ziet er niet heel ingewikkeld uit, toch?!

2.   Zorg dat je een goede basisvoorraad in huis hebt
Niets is zo frustrerend als je ‘s avonds na een lange dag thuis komt en er niets (gezonds) in huis is om snel een maaltijd klaar te maken. Dan is de verleiding wel heel groot om snel even langs de friettent te gaan of een pizza te bestellen. Zorg daarom dat je altijd een goede basisvoorraad in huis hebt zodat je altijd een snelle gezonde maaltijd op tafel kunt zetten.

Ik heb bijvoorbeeld altijd standaard in huis:
·         Veel verse groenten, maar ook groenten uit de diepvries
·         Minimaal 3-4 soorten vers fruit
·         Aardappelen
·         Volkoren pasta en zilvervliesrijst
·         Volkoren brood en knäckebröd
·         Havermout en muesli
·         Eieren
·         Vlees en vis (in de vriezer)
·         Yoghurt en kwark
·         Kaas
·         Boter
·         Ongebrande noten
·         Bonen in blik
·         Gezeefde/ gepureerde tomaten
·         Kruiden  
·         Olijfolie

3.   Informeer je omgeving
Je dochter heeft als je thuiskomt jouw favoriete appeltaart gebakken. Je partner stelt voor om vanavond gezellig samen uit eten te gaan. Als je bij je ouders op bezoek gaat neem je altijd iets lekkers mee voor bij de koffie.

Vertel je omgeving wat je aan het doen bent. Om je kans van slagen te vergroten is medewerking van je directe omgeving erg belangrijk.

4.   Onderzoek je valkuilen
Laat je je makkelijk verleiden als iemand iets lekkers op tafel zet of kun je niet langs de bakker lopen zonder een croissantje te kopen? Als er chocolade in de kast ligt blijf je er net zo lang aan denken tot je deze hebt opgegeten of eet je snel een zak chips leeg als je boos bent?

Succesvol afvallen begint met zelfkennis. Het is goed om voor jezelf na te gaan wat jouw valkuilen zijn en in welke situaties je geneigd bent om de fout in te gaan.

5.   Het hoeft niet in één keer goed te gaan
Je hebt niet altijd alles helemaal in de hand, er kan altijd iets onverwachts gebeuren. Je gaat spontaan met een vriendin lunchen of je hebt toch, voor je er erg in had, een traktatie genomen op het werk terwijl je het eigenlijk niet van plan was vandaag. Is dat heel erg? Nee natuurlijk niet.

Je kunt beter een keer echt genieten van een stuk appeltaart en het daarna daarbij laten dan dat je in paniek raakt omdat je het niet van plan was en denkt: vandaag is toch al verpest! De kans is groot dat je daarna dan ook nog maar een grote pizza bestelt als avondeten en ’s avonds voor de tv een zak chips leeg eet. Morgen begin je wel weer opnieuw…

Het is logisch dat je moet wennen aan je nieuwe eetpatroon en dan hoeft alles niet gelijk 100% goed te gaan. Door een keer iets meer te eten of iets te eten wat je eigenlijk niet van plan was is niet gelijk alles mislukt. Maak er geen groot probleem van en pak de draad gelijk weer op.

Wat heeft jou geholpen bij een goede voorbereiding? Laat het weten in een reactie hieronder.



Geen commentaren

© 2018 Vivolé

Terug naar de inhoud