Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

4 belangrijke redenen om meer groente te eten

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Eten en drinken ·
Tags: groente
Groenten zijn kruidachtige gewassen waarvan delen gekookt of rauw kunnen worden gegeten. In de praktijk worden ook eetbare paddenstoelen en de vruchten komkommer, tomaat en paprika tot de groenten gerekend.
Volgens het Voedingscentrum staan sla, tomaat, komkommer, paprika, roerbak-/wok-/stoofgroenten, champignon, sperzieboon, witlof, wortel en bloemkool in de top 10 van de meest gekochte groenten.

Groente eten is gezond, en eet veel groente zijn tegenwoordig veel gehoorde uitspraken. Voor volwassenen is bijvoorbeeld het advies om minimaal 250 gram groente per dag te eten, meer mag dus ook! Maar waarom is veel groente eten dan eigenlijk zo’n goed idee? Ik heb er hieronder 4 op een rij gezet.

1.   Groenten bevatten weinig calorieën
Verse groenten bevatten veel water, geen verzadigd vet, zout en bijna geen calorieën. Je zou dus ook kunnen zeggen dat ze vooral gezond zijn vanwege wat er niét in zit. Veel groente eten kan daardoor dus bijdragen aan een gezond gewicht.
 
2.   Groenten zorgen voor een verzadigd gevoel én een goede stoelgang
Groenten bevatten veel voedingsvezels. In de maag zorgen deze vezels voor een verzadigd gevoel. Ze worden (nog) niet afgebroken, maar nemen wel plaats in en de spijsvertering verloopt ook langzamer. De spijsbrij blijft langer in de maag.
Ook in de darmen zijn voedingsvezels zeer nuttig. Ze zorgen dat de ontlasting zachter wordt en dat is weer gunstig voor een goede stoelgang.
 
Voedingsvezels zorgen er ook voor dat er minder glucose pieken in het bloed ontstaan waardoor het bloedsuikergehalte minder schommelt. Ook is gebleken dat voedingsvezels een belangrijke rol spelen in de vetstofwisseling en dat is dan weer gunstig voor het cholesterolgehalte in het bloed.

De Gezondheidsraad adviseert voor volwassenen om 30-40 gram vezels per dag te eten. Het eten van ruime porties groente levert hier een belangrijke bijdrage aan.

3.   Groenten bevatten veel vitamines, mineralen en bioactieve stoffen
Groenten bevatten onder andere vitamine C en vitamine A. En mineralen zoals foliumzuur, kalium, ijzer en calcium. Er zitten ook veel bioactieve stoffen (de kleurstoffen) in groenten, zoals carotenoïden (dat zit o.a. in wortels). Deze bioactieve stoffen spelen mogelijk een rol bij de positieve gezondheidseffecten van groente.

Vitamine C zit bijvoorbeeld vooral in spitskool, bloemkool en rode paprika. En de nodige vitamine A haal je vooral uit wortels, koolsoorten en donkergroene bladgroenten zoals spinazie, postelein, paksoi, andijvie en snijbiet. De bioactieve stof carotenoïden in deze groenten kan in het lichaam worden omgezet in vitamine A.
Foliumzuur zit voornamelijk in groene bladgroenten, kalium in tomaat en sla en ijzer komt vooral voor in groene groenten, maar het lichaam neemt van dit ijzer maar weinig op.

Hoeveel vitamines en mineralen in groenten zitten is wisselend en natuurlijk afhankelijk van de soort groente maar o.a. ook van het seizoen, de soort bodem waarop de groente geteeld wordt en de soort bemesting. Biologische groenten bevatten overigens volgens het Voedingscentrum niet méér voedingsstoffen.

4.   Groenten beschermen tegen bepaalde chronische ziekten
Volgens het Voedingscentrum hebben mensen die veel (vaste) groente eten een lager risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker (darmkanker). Ook zou er een verband zijn tussen de consumptie van groene bladgroente en een lager risico op diabetes type 2 en longkanker. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom groente de kans op deze ziekten verkleint.

De beschermende werking is overigens alleen duidelijk voor vaste groenten. Er is nog maar weinig onderzoek verricht naar het verband tussen het gebruik van groentesappen en het risico op chronische ziekten. Groentesap telt dan ook niet mee voor de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente.

Al met al toch rede genoeg lijkt mij om veel groente te (gaan) eten! Hoe je dat kunt doen lees je in mijn volgende blog.

Ik ben benieuwd hoeveel groente jij nu al eet? Vertel het in een reactie hieronder.



Geen commentaren

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud