Ga naar de inhoud
Beweging

Wandelen zet je fysiek en mentaal in beweging


lopenBijna iedereen kan wandelen. Je hebt alleen een paar goede schoenen nodig en eventueel sportieve kleding.


Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat wandelen positieve effecten op de gezondheid heeft. Het is een prima vorm van beweging om aan je gezondheid en fitheid te werken.


De voordelen op een rij:

  • Wandelen kan overal, op elk tijdstip en is goedkoop.

  • Wandelen heeft een positieve invloed op je fitheid en uithoudingsvermogen en activeert het afweer- en immuunsysteem.

  • Wandelen is gezond voor hart en bloedvaten en helpt tegen overgewicht en diabetes.

  • Wandelen versterkt het geheugen en concentratievermogen, heeft een positieve invloed op de geest en stimuleert creatief en helder denken.

  • Wandelen verbetert je stabiliteit en evenwicht en heeft een gunstige invloed op de darmwerking.


10.000 stappen per dag
Ongeveer 60% van de Nederlandse bevolking beweegt te weinig. Gemiddeld zetten we nu ongeveer 6.000 stappen per dag. Volgens de Japanse onderzoeker Dr. Hatano is het zetten van 10.000 stappen voldoende om je gezondheid te verbeteren.

Dit kan je bereiken door gewoon meer te bewegen tijdens je dagelijkse activiteiten thuis, op het werk of in je vrije tijd. Met een half uur extra bewegen/ wandelen (= de beweegnorm) per dag haal je zo die 4.000 extra stappen.

Om dit te meten kun je een stappenteller gebruiken. Dit apparaatje kun je gemakkelijk aan je kleding bevestigen en telt dan voor jou het aantal stappen dat je zet.

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud