Ga naar de inhoud
Voeding

Verzadigd vet of onverzadigd vet?


Onze voeding bevat een combinatie van onverzadigd en verzadigd vet, en dan is er ook nog transvet.

Wat is nu het verschil?

Verzadigd = Verkeerd
Verzadigd vet verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed en dat kan de kans op hart- en vaatziekten vergroten.

Onverzadigd = O
Onverzadigd vet verlaagt juist het cholesterolgehalte en vermindert de kans op hart- en vaatziekten.

Transvet
Transvet is een onverzadigd vet dat nog slechter is voor de gezondheid dan verzadigd vet.

Verzadigd vet komt zowel voor in dierlijke als plantaardige producten. Wel bevatten dierlijke producten (vlees, melkproducten, kaas) meestal meer verzadigd vet dan plantaardige producten (olie, noten).

Verzadigd vet zit vooral in harde margarine en hard frituurvet en in vet vlees, volvette zuivel, volvette kaas, roomboter, chocolade, koek, gebak, snacks en zoutjes.

Onverzadigd vet komt ook voor in plantaardige en dierlijke producten. Wel bevatten plantaardige oliën relatief meer onverzadigd vet dan dierlijke producten (zoals zuivel en vlees).

Onverzadigd vet zit vooral in olie, margarine uit een kuipje, halvarine, vloeibaar bak-, braad- en frituurvet, vette vis, noten, zaden en pinda’s.

Vet dat vloeibaar of zacht is bij kamertemperatuur bevat vooral
onverzadigd vet, vet dat hard is bij kamertemperatuur veel verzadigd
vet. Roomboter en margarine uit een pakje bevatten veel verzadigd vet, olie bevat juist veel onverzadigd vet.

Transvet ontstaat meestal door industriële verwerking van voedingsmiddelen. Plantaardig onverzadigd vet wordt industrieel omgezet (‘gehard’) in verzadigd vet. Hierbij ontstaan ook transvetten. De olie of het zachte plantaardige vet wordt zo steviger. Daardoor kan het gebruikt worden voor harde margarines, frituur- en bak- en braadvetten en voor het maken van gebak en koek en (gefrituurde) snacks.

Voor de gezondheid is het belangrijk producten te kiezen die zo weinig mogelijk verzadigd vet en transvet bevatten.

Meer weten over vetten. Stel dan een vraag via een blogbericht of op mijn Facebook pagina Voeding, Leefstijl & Gezondheid. Ik geef altijd antwoord!

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud