Ga naar de inhoud
Voeding

Een gezonde snelle maaltijd


We hebben tegenwoordig weinig tijd. Werk, kinderen, sociale verplichtingen…. enzovoort. Een gezonde maaltijd schiet er dus soms bij in.

Het ontbijt wordt overgeslagen, de lunch in een fastfoodrestaurant en de avondmaaltijd gaat kant-en-klaar in de magnetron.


Om een gezond gewicht te krijgen en te behouden is het belangrijk om toch de tijd te nemen voor een gezonde maaltijd.


De volgende tips kunnen daarbij helpen.

  • Neem voorgesneden groente (rauwkost), groente uit de diepvries, blik of pot. Tegenwoordig zijn de productietechnieken zo verbeterd dat het verlies aan vitamines en mineralen beperkt blijft.

  • Gebruik een keer voorgeschilde en voorgekookte aardappelen of koelverse pasta. Chinese mie is ook snel klaar.

  • Een stukje vlees (vleesvervanger), vis (uit blik) of een (gekookt) eitje.

  • Een kant-en-klare fruitsalade, een stuk fruit of een schaaltje yoghurt toe.

  • Een frietmaaltijd maak je compleet met een mager stukje vlees (bijv. kipfilet, biefstuk) en groente, bijv. een rauwkostsalade (kant-en-klaar).


Zo heb je in een kwartier een complete maaltijd klaar!

Nog een paar snelle voorbeelden:

  • Een volkoren boterham/ broodje met mager beleg zoals een haring, gebakken vis, knakworst of een boerenomelet. Aangevuld met een bord soep (met verse of diepvriesgroente), een tomaat/komkommersalade en/of een stuk fruit.

  • Chinese mie met een bami-groentepakket en tonijn of zalm (blik).

  • Heb je een vriezer, dan kun je extra porties eten klaarmaken en invriezen voor dagen dat je minder tijd hebt om te koken.

  • Heb je smaakvolle groente gekookt, zoals wortel of selderij, dan kun je het kookvocht bewaren. Doe er wat soepgroente bij of bijvoorbeeld het loof van de selderij. Voeg bouillonpoeder toe en eventueel extra water. Kook tot de groente zacht is, voeg een klein scheutje kookroom toe en je hebt een lekkere soep voor de volgende dag.


Eet smakelijk!

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud