Ga naar de inhoud
Afvallen

Hoe vaak moet ik mezelf wegen?


WegenVeel mensen die af willen vallen staan vaak op de weegschaal, soms wel 2 keer per dag! Maar heeft dat eigenlijk wel zin?

Ons lichaamsgewicht schommelt van nature, daar kan soms wel 2-3 kilo verschil inzitten. ’s Avonds weeg je bijvoorbeeld meer dan ’s morgens. Vaak is een deel van de gewichtstoename vocht.

Heb je misschien veel zout gebruikt? Of heb je veel koolhydraten (brood, aardappelen, snoep) gegeten? Koolhydraten worden opgeslagen als glycogeen in het lichaam, glycogeen bindt vocht. Met als gevolg dat je zwaarder wordt van dit extra vocht.

Ook rond de menstruatie houdt je lichaam meer vocht vast. Je gewicht kan overigens ook tijdens de seizoenen variëren, dat kan soms wel 2 kilo schelen.

7000 kilocalorieën
Eén kilo vetweefsel bevat ruim 7000 kcal!  Om 1 kg vet te verbranden moet je dus 7000 kcal minder eten of 7000 kcal méér verbranden dan je verbruikt. En om 1 kilo aan te komen in vetweefsel moet je dus heel wat extra eten, boven op je normale inname. Dat lukt meestal niet in één dag!

Het is daarom voldoende om één keer per week tot één keer per maand op de weegschaal te gaan staan. Doe dat dan steeds op hetzelfde tijdstip van de dag, bijvoorbeeld 's morgens. Weeg jezelf steeds op dezelfde weegschaal.

Wil je graag afvallen en heb je daar hulp bij nodig? Als professioneel leefstijlcoach help ik je graag. Wil je meer informatie neem dan vrijblijvend contact met mij op. Of schrijf je via onderstaande link in voor een gratis kennismaking.

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud