Ga naar de inhoud
Afvallen

Over snel afvallen...


Snel afvallenRegelmatig kom je diëten tegen waarbij je in een korte tijd veel kilo's kunt kwijtraken. Helaas is dat niet echt gunstig. De kans is namelijk groot dat je weer terugvalt in je oude eetpatroon, waardoor je weer snel terug bent op je oude gewicht of juist nog zwaarder wordt.

Hoe snel?
Een gewichtsverlies van ongeveer 0,5 tot 1 kilo per week is voldoende. (In het begin is dat zeker goed haalbaar.) Daarvoor moet je ongeveer 500 kcal per dag minder eten dan je verbruikt. Val je meer dan een kilo af, dan bestaat het risico dat er spierweefsel wordt afgebroken. Of het leidt tot veel waterverlies en weinig vetafbraak.

Tijdelijk heel weinig eten heeft vooral effect op de korte termijn. Een streng dieet is meestal moeilijk vol te houden. Bedenk ook dat het extra gewicht er niet in een paar maanden is aangekomen. Dit is vaak een proces van jaren geweest. Het hoeft er dan ook niet snel af.

Neem je de tijd om af te vallen dan is de kans veel groter dat je het nieuwe eet- en leefpatroon wél vol kan blijven houden. En bedenk ook dat gemiddeld 300 gram per week afvallen, ruim 15 kg in één jaar is!

Hoeveel?
Een gewichtsverlies van 5-15% is een mooi streven, het verkleint gezondheidsrisico’s en voor de meeste mensen is dit ook haalbaar. Als je veel wilt afvallen dan is het verstandig om tijdpad uit te zetten en je streefgewicht steeds bij te stellen.

Het is belangrijk om een duidelijk en realistisch doel te stellen als je wilt afvallen. Lukt het om deze doelstelling te behalen dan is het makkelijker om de motivatie op te blijven brengen verder te gaan. Als je te hoge eisen aan jezelf stelt waardoor het niet lukt om de doelstelling te halen, dan zal het erg moeilijk worden om jezelf nog te motiveren.

Wil je graag afvallen en heb je daar hulp bij nodig? Als professioneel leefstijlcoach help ik je graag. Wil je meer informatie neem dan vrijblijvend contact met mij op. Of schrijf je via onderstaande link in voor een gratis kennismaking.


© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud