Ga naar de inhoud
Voeding

Een gezonde lunch


Ook de lunch is een belangrijke maaltijd. Traditioneel gezien is de lunch, net als het ontbijt, een stevige maaltijd.

Vroeger vaak een warme maaltijd, tegenwoordig eten we meestal brood tussen de middag.

Een gezonde broodlunch bevat iets uit elk vak van de Schijf van Vijf. Dan krijg je voldoende van alle voedingsstoffen binnen.
Deze vakken kun je goed gebruiken om te variëren.


Een gezonde broodmaaltijd bestaat uit:
- Volkorenbrood
- Halvarine/ roomboter
- Kaas (20+ of 30+)
- Magere vleeswaren zoals fricandeau, kipfilet, gebraden kalkoen, rosbief en ham.
- Ander beleg zoals appelstroop en vis (uit blik) zijn ook prima.
- Water, thee en/of een glas (halfvolle) melk

En vergeet ook niet:
- Groente zoals sla, plakjes komkommer of tomaat voor tussen de boterham.
- Ook fruit smaakt lekker op een boterham, zoals banaan of aardbeien.

Gebruik de lunch (en ook de andere eetmomenten) zo veel mogelijk op een vast tijdstip. Het lichaam gaat wennen aan de regelmaat. De hongergevoelens buiten deze tijden zullen geleidelijk aan afnemen. Onregelmatige etenstijden leiden gemakkelijk tot snoepen.

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud