Ga naar de inhoud
Voeding

Geen vlees? Waar moet je op letten?


Een dagje geen vlees? Je kunt prima (een dagje) zonder vlees of vis als je maar kiest voor een goede vervanger.

Waar moet een vegetarisch alternatief aan voldoen wil het voedingskundig volwaardig zijn aan vlees?

Volgens het Voedingscentrum moet de vervanger voldoen aan de volgende criteria: voldoende ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 te zijn.


Een vegetarisch alternatief is voedingskundig volwaardig als het minstens 0,7 mg ijzer per 100 gram bevat, en ofwel 0,13 microgram vitamine B12 ofwel 0,06 mg vitamine B1. Dat is ongeveer 40 gram noten, 75 gram gare peulvruchten, 100 gram tahoe of 2 eieren.

De hierna volgende vervangers voldoen prima:

  • Eieren

  • Noten, pinda’s en pitten

  • Peulvruchten

  • Soja

  • Tahin, hummus en falafel

  • Tempé

  • GoodBite (merknaam)

  • Tivall (merknaam)

  • Tofu (tahoe)

  • Valess (merknaam

  • Vegetarische Slager/Vleeschmakers (merknaam)

  • Vivera (merknaam)


Producten die niet aan de criteria voldoen zijn:
Kaas, seitan, en de overige merken kant-en-klaar vleesvervangers als Quorn (merknaam), Healthy Planet en Vetara (merknaam).

Bron: www.voedingscentrum.nl

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud