Voeding & Leefstijlcoaching Blog - Specialist in leefstijlcoaching - Slim afvallen en een blijvend gezonde leefstijl - Voeding, Beweging & Leefstijl

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Hoe maak je doelen die motiveren?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 24/9/2015 17:39:13
Tags: inzichtmotivatiedoelenleefstijlgezondleven



Een gezonde leefstijl, afvallen, aankomen of op gewicht blijven; allemaal verschillende doelen die je kunt nastreven. Het stellen van een doel en de intensiteit waarmee dit wordt nagestreefd heeft invloed op je motivatie. Het doel moet wel haalbaar en uitdagend zijn.

Een doel dat meerdere behoeftes vervult motiveert beter
Om jezelf te motiveren is het nodig om te weten wat je belangrijk vindt. Ook is het van belang om doelen zo te kiezen dat ze meerdere wensen vervullen. Zo zal iemand meer gemotiveerd zijn om af te vallen wanneer het doel niet alleen gewicht verliezen is, maar ook bijvoorbeeld een betere conditie krijgen of verbetering van de gezondheid.

Heb vertrouwen
Het is belangrijk dat je vertrouwen hebt in het bereiken van je doel. Je vergroot de kans van slagen door een goed plan te maken en je daaraan te houden.

Wat verhoogt je motivatie?
Het bereiken van een doel. Als je een doel haalt, dan gebeurt er iets met je zelfvertrouwen. Je krijgt positieve bevestiging. Het werken aan een doel. Wanneer het doel goed gekozen is, ben je tijdens het werken aan het doel ook gemotiveerd.

Stel realistische doelen
Het is goed om duidelijke en concrete doelen te stellen. Zorg er voor dat de gestelde doelen realistisch en dus haalbaar zijn.

Maak je doel postief
Een goede doelstelling is concreet meetbaar, haalbaar, realistisch, maar ook positief geformuleerd, begrijpelijk, relevant en een uitdaging.

Als een doel niet reëel is, is er geen hoop.
Als het geen uitdaging vormt dan is er geen motivatie.

Meestal krijgen we datgene waarop we ons richten. Als we bang zijn voor mislukking, zijn we gericht op mislukken en krijgen we dat ook.Daarom is het belangrijk om een doel positief te richten.

Maak een plan
Wanneer je gestructureerd aan de slag gaat, is de kans veel groter dat je succes behaalt.

Schrijf je motivatie op in een schriftje, lees deze regelmatig door. Kies 2 of 3 doelen waar je mee aan de slag gaat. Kies niet méér doelen en maak de doelen niet te groot. Beter kleine doelen die je haalt, dan grote die alleen maar frustraties opleveren omdat het niet lukt.

Maak een lijstje met de voordelen
Maak een lijst met alle voordelen die het behalen van je doel opleveren. Kijk vooruit. Wat zal er voor jou veranderen als je je doel bereikt hebt? Wat zal er beter zijn, mentaal, fysiek, in de activiteiten die je doet? Hoe zie je jezelf dan?

Lees de voordelen regelmatig. Denk er verder over na en vul het eventueel aan. Het lijstje zal je helpen om je motivatie te versterken en positief te denken.

Hulp nodig? Ik help je graag verder.
Wil je meer informatie neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Wat is jouw doel? Vertel het in een reactie hieronder.
Ik ben echt benieuwd naar jou!




Geen commentaren
e-book
E-mail
Naam
 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu