Voeding & Leefstijlcoaching Blog - Specialist in leefstijlcoaching - Slim afvallen en een blijvend gezonde leefstijl - Voeding, Beweging & Leefstijl

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Granola zelf maken

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Recepten en dagmenu's · 6/6/2017 14:27:27
Tags: Receptgranolamueslicruesliontbijttussendoortjenotenzadenrecepttarwevrij



Deze keer een recept om zelf cruesli (ook wel granola genoemd) te maken. Lekker voor in de yoghurt of voor over vers fruit. Heerlijk als ontbijt of tussendoor.

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen muesli, cruesli en granola?

Muesli is in de 19e eeuw ontwikkeld door de Zwitserse arts Bircher-Benner en bestond uit geraspte appels, geweekte havervlokken, citroensap, melk en noten. De muesli van nu lijkt hier niet echt meer op. Tegenwoordig bestaat muesli uit droge granen (zoals haver, tarwe, gerst, rogge en spelt), zaden (zoals sesamzaad, lijnzaad), noten en gedroogd fruit (appel, rozijnen, banaan). Muesli is in principe ongezoet en niet geroosterd.

Cruesli (ook wel krokante muesli genoemd) is eigenlijk een merknaam van Quaker voor krokante muesli. Cruesli bestaat ook uit granen en zaden, eventueel aangevuld met noten, gedroogd fruit, kokosrasp en chocolade. Het is lekker krokant omdat het geroosterd wordt. Om het te bakken (roosteren) wordt er ook olie, boter, suiker, honing of een andere suikervervanger aan toegevoegd.
Cruesli is meestal energierijker dan muesli, dit is natuurlijk ook afhankelijk van de overige toevoegingen zoals noten, gedroogd fruit, kokos en dergelijke.

Granola is in principe hetzelfde als cruesli. Het bestaat ook uit granen, noten en zaden en om het te roosteren in de oven wordt er olie en/of honing aan toegevoegd.

Hierna volgt mijn favoriete recept (zonder granen)...

Dit heb je nodig:
200-250 gram noten zoals cashewnoten, amandelen, paranoten, walnoten, pecannoten enz..
200-250 gram zaden zoals pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad, lijnzaad enz...
2-4 eetlepels kokosvlokken
2 eetlepels kokosolie
1-2 eetlepels honing (eventueel)
4 eetlepels rozijnen

Zo maak je het:
Verwarm de oven op 160 graden.
Smelt de kokosolie in de oven of in een pan.
Hak de noten kort in een keukenmachine.

Meng de noten en zaden in een kom.
Meng daarna de olie en eventueel honing erdoor. Het is voldoende als de noten iets gaan glimmen.
Leg bakpapier op je bakplaat en verdeel het mengsel gelijkmatig over de bakplaat.
Bak ongeveer 25 minuten in de oven.
Roer tussendoor eventueel een keer door.
Roer de rozijnen er pas doorheen als je het mengsel uit de oven haalt (rozijnen branden snel aan). Laat de granola op de bakplaat afkoelen.

Je kunt de granola ongeveer 2 weken in de koelkast of in goed een afgesloten pot bewaren.

Eet smakelijk!



Vond je dit een lekker recept? Deel 'm met anderen via social media.





Geen commentaren
e-book
E-mail
Naam
 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu