Voeding & Leefstijlcoaching Blog - Specialist in leefstijlcoaching - Slim afvallen en een blijvend gezonde leefstijl - Voeding, Beweging & Leefstijl

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Goed kauwen helpt bij afvallen

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Mindful eten · 9/4/2015 21:03:08
Tags: Kauwenafvallen



De vertering van het voedsel begint al in de mond. Als je alleen al aan eten denkt of het ruikt gaan de speekselklieren al speeksel afscheiden. Door het kauwen van het voedsel wordt het fijngemalen en vermengd met speeksel. In het speeksel zitten enzymen die het voedsel afbreken. Deze enzymen gaan pas echt werken als je goed kauwt. Door goed te kauwen wordt het voedsel in kleine brokjes verdeeld en kan het lichaam de voedingsstoffen beter opnemen. Je lichaam krijgt dus meer voeding uit minder eten.

Genoeg
Goed kauwen kost tijd en dat geeft het lichaam dus meer tijd om het signaal 'genoeg' af te geven. Dit signaal komt na ongeveer 20 minuten. Resultaat: je hebt minder gegeten maar toch al een verzadigd (vol) gevoel. Als je snel eet heeft het lichaam al te veel voedsel opgenomen voordat het signaal 'genoeg' wordt afgegeven.

Minder eetlust
Minimaal 1 minuut kauwen remt ook de eetlust zo blijkt uit een onderzoek van de Wageningen Universiteit. De prikkels uit je mond hebben dus ook invloed op het hongergevoel.

Fletcheren
In 1900 viel Horace Fletcher 21 kilo af doordat hij o.a. zijn voedsel beter ging kauwen. Fletcheren (elke hap minimaal 30-100x kauwen tot het vloeibaar is) is zelfs een rage in Amerika geweest.
Oké, misschien is 100x kauwen per hap wel erg veel gevraagd maar hoeveel keer
kauw jij eigenlijk op elke hap?

Kortom, goed kauwen van voedsel, dus langzamer en bewuster eten, zorgt er voor dat je minder eet en eerder verzadigd bent. Goed kauwen heeft overigens nog meer voordelen; je hebt minder last van een opgeblazen gevoel, boeren en winderigheid. Dus neem de tijd voor de maaltijd en kauw goed.

De volgende tips kunnen hierbij helpen:

  • Zorg dat je tijdens het eten niets anders doet, zoals de krant lezen of tv kijken.

  • Ga zitten aan de eettafel.

  • Tel eens een paar keer het aantal happen dat je per minuut neemt.

  • Hierdoor word je meer bewust van de snelheid waarmee je eet.

  • Leg na elke hap je bestek neer en neem pas de volgende hap nadat je de vorige goed hebt gekauwd en doorgeslikt.

  • Tel eens hoe vaak je kauwt op 1 hap. En probeer dat aantal langzaam op te voeren. Merk je dat je eerder verzadigd bent?


Heb je iets gehad aan deze tips? Deel 'm op social media.




Geen commentaren
e-book
E-mail
Naam
 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu