Ga naar de inhoud

Wat voor type eter ben jij?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Gedrag ·
Tags: Emotieetenafvallen

Voordat je iets aan je eetgedrag kunt veranderen is het belangrijk om inzicht te krijgen in jouw eetgedrag. Ben jij iemand die gaat eten als je boos of verdrietig bent? Of ga je elk jaar weer op een streng dieet vlak voor je op vakantie gaat en denk je in termen van goed en slecht eten? Of ben jij juist het type dat zich niet kan inhouden als je lang de bakker loopt?

In het boek Afvallen op maat van Tatjana van Strien worden 3 eettypes onderscheiden: de emotie-eter, de externe eter en de lijngerichte eter.


Emotionele eter
Emotionele eters hebben vaak moeite met het herkennen van honger- en verzadigingsgevoelens in combinatie met emoties. Bij de meeste mensen verdwijnt de behoefte aan eten bij angst, stress en spanningen. Maar bij emotionele eters is het juist andersom, je krijgt behoefte aan eten bij angst of stress. Het hongergevoel dat je hebt is dus eigenlijk geen ‘maaghonger’ maar ‘harthonger’.

Bewustwording is een eerste stap om te werken aan emotie-eten. Een eetdagboek is hierbij een onmisbaar hulpmiddel.


Lijngerichte eter
Een lijngerichte eter is altijd bezig rekening te houden met zijn of haar gewicht. Ze verdelen hun voedsel in ‘toegestaan’ en ‘verboden’ of ‘goed’ en ‘slecht’ eten. Dit lijngedrag begint vaak al in de puberteit. Mensen die lijnen kunnen vaak last krijgen van eetbuien. Het zelf opgelegde, niet mogen eten van bepaalde voedingsmiddelen kan een aanleiding zijn van zo’n eetbui. Je dag is toch al verpest na dat ene koekje…

Bewustwording is ook hier de eerste stap en daarnaast kan ook meer kennis over voeding en gezond afvallen ondersteuning bieden.


Externe eter
Externe eters krijgen vooral behoefte aan eten als er voedsel of voedselprikkels in de buurt zijn. Ze kunnen moeilijk onderscheid maken tussen honger, trek en verzadiging. Bij sociale gelegenheden heeft de externe eter het moeilijk en zal vaak meer eten dan de bedoeling was. Het zijn vaak mensen die erg op de buitenwereld gericht zijn en gevoelig zijn voor signalen van anderen. Ze hebben vaak de voorkeur voor zoet eten.

Voor de externe eter is het belangrijk om te leren met deze prikkels om te gaan, een dieet zal anders nooit slagen.

Combinatie
Meestal is het niet zo dat je in één van de 3 ‘hokjes’ past. Bij de meeste mensen is het een combinatie van meerdere types. Je bent bijv. een emotionele eter die lijngedrag vertoont of je reageert ook op externe prikkels.

Wil je graag meer inzicht in je eetgedrag? Ik help je graag verder.
Neem vrijblijvend contact met mij op.


Wat voor type eter ben jij? Vertel het in een reactie hieronder.




Geen commentaren

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud