Ga naar de inhoud

Zo ziet mijn eetpatroon er uit...

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Recepten en dagmenu's ·
Tags: dagmenueetpatroongezond

Regelmatig krijg ik de vraag: wat eet jij? Eet jij dan nooit eens een gebakje, een snack of chips? Natuurlijk eet ik ook wel eens iets extra's zoals een lekker stukje appeltaart met slagroom, die extra's bewaar ik meestal voor het weekend of een bijzondere dag.
Door de week eet ik overwegend zo natuurlijk en gezond mogelijk. Als de basis goed is dan is het echt niet erg om een keer iets extra's te eten, het moet wel leuk blijven!

Om mijn eetpatroon in de gaten te houden hou ik af en toe een periode (een paar weken) een eetdagboek bij (ik gebruik hiervoor de Eetmeter van het Voedingscentrum). Op die manier weet ik of ik nog op de goede weg zit, voldoende varieer en niet 'stiekem' meer ben gaan eten dan ik nodig heb. Het maakt me ook weer even extra bewust van mijn eetgedrag.
Ik tel overigens géén calorieën, het gaat mij vooral om inzicht, calorieën zeggen mij niet zo veel...

Verder kies ik er voor om zo natuurlijk mogelijk te eten. Ik maak tijdens het koken geen gebruik van pakjes en zakjes. Ik eet heel veel groenten, zowel bij de lunch als de avondmaaltijd en weinig vlees. Hierbij let ik er wel op dat ik vlees vervang voor een goed alternatief zoals peulvruchten, een ei, vis en noten.
Elke dag eet ik heerlijk zelfgebakken brood en wissel af met bijvoorbeeld een mueslibol of roggebrood (maar er gaat niets boven vers zelfgebakken brood wat mij betreft!).
Ook kies ik niet voor light producten en koop ik zo weinig mogelijk producten met een lange
lijst van ingrediënten waarvan ik niet weet wat ze precies zijn.
Bij het bereiden van de warme maaltijd voeg ik nergens zout aan toe.
Ik drink geen alcohol of frisdrank.

Zo ziet mijn dagmenu er ongeveer uit:

Ontbijt
Ik maak elke ochtend een ontbijt van havermout en Brinta of Quinoa, met diepvriesfruit (bessen, frambozen enz...), kaneel, sesamzaad of amandelschaafsel en een appel.
Daarbij drink ik groene thee, en in het weekend ook nog een klein glas heerlijk vers geperst sinaasappelsap of een kleine smoothie.

Tussendoor
Bij de koffie eet ik een schaaltje magere yoghurt met 2-3 eetlepels zelfgemaakte muesli en als ik daar behoefte aan heb ook nog een zelfgebakken (volkoren) boterham met boter en appelstroop of pindakaas.

Lunch
Bij de lunch eet ik volkoren of meergranen boterhammen en/of knäckebröd (volkoren of sesam) met boter.
Als beleg kies ik vaak voor een gekookt ei of vis (zoals zalm, forel, sardines), kaas (30+), pindakaas, appelstroop of hüttenkäse.
Daarbij eet ik altijd iets van rauwkost zoals wortels, kerstomaatjes en komkommer.
Ik drink er groene thee bij.


Tussendoor
Koffie met daarbij afwisselend bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt of kwark met fruit, gedroogde vijgen, een handje gemengde ongezouten noten, een rijstwafel met hüttenkäse.

Avondmaaltijd
De avondmaaltijd bestaat bij mij altijd uit veel groente, rauw én gekookt of geroerbakt. Met daarbij aardappelen, volkoren pasta of zilvervliesrijst.
Elke week staat er een gerecht met peulvruchten op tafel.
Twee à drie keer per week vlees, regelmatig vis, een gerecht met eieren, noten of een vleesvervanger.

Als afsluiting van elke maaltijd eet ik een rauwkostsalade van bijvoorbeeld witlof, komkommer, wortel en tomaat met pijnboompitten, sesamzaad, lijnzaad of walnoten.

Heb ik zin in een pizza dan maak ik die zelf met lekker veel verse groenten. En een maaltijd met friet (natuurlijk zelfgebakken in olie) bevat ook altijd veel (rauwe) groenten en een mager stuk vlees, vis of een ei.

Tussendoor
Twee of drie bekers thee en een lekker stuk fruit, zoals een mandarijn, kiwi, mango, meloen, banaan enz... En voor het weekend bak ik vaak iets lekkers zoals een volkoren kruidkoek (zonder toegevoegd suiker).

En hoe ziet jouw dagmenu er uit? Ik hoor het graag in een reactie hieronder...




Geen commentaren

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud