Ga naar de inhoud

Wanneer krijg jij trek?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Mindful eten ·
Tags: Mindfulnesshongerverzadiging

Als je bewuster wilt gaan eten is het belangrijk om eerst uit te zoeken wat jou ertoe aanzet om te gaan eten. Eet je omdat je honger hebt of is het gewoon trek? En wat is eigenlijk het verschil?

3 redenen
We eten om 3 redenen, omdat ons lichaam er behoefte aan heeft (maaghonger, honger van de cellen), omdat onze geest er behoefte aan heeft (hoofdhonger en harthonger) en gewoon omdat het een gewoonte is (ooghonger, neushonger, oorhonger en mondhonger).

Die laatste zal ik nog even nader toelichten: Een gewoonte is een relatie tussen prikkel en reactie, waarbij de prikkel een omgevingsfactor is die ervoor zorgt dat wij op een van tevoren bepaalde, mindless manier reageren.

Eet je uit gewoonte dan eet je dus omdat je omgeving dat van jou vraagt. De externe prikkel (geur, geluid, zien, smaak) zorgt ervoor dat je aangezet wordt om te eten. Je gaat naar de bioscoop (prikkel) en krijgt ineens trek in cola en popcorn (reactie). (Pavel G. Somovov, Mindfood)  


Als je eet uit gewoonte, eet je altijd te veel!

Honger of trek?
Honger is een fysiologische behoefte, je lichaam is toe aan eten. Deze honger kan gestild worden door het eten van de juiste voeding; water, eiwitten, vetten, vitaminen enz.

Trek betekent dat je zin hebt in eten; het is een verlangen. Je ziet eten, je ruikt eten, je bent gewend om te eten als…


Wanneer krijg jij trek?
Er zijn verschillende prikkels die ervoor zorgen dat we trek krijgen in eten. Bepaalde activiteiten, op een bepaald tijdstip (etenstijd), bepaalde locaties, bij bepaalde mensen, bij bepaald soort eten, enz.

Bij welk soort eten?
Krijg je trek wanneer je eten ziet of juist als je eten ruikt? Of zijn juist geluiden belangrijk? Of loopt het water je al in de mond als je iemand hoort vertellen over een heerlijke maaltijd?

Bij welke activiteiten?
Krijg je trek in eten zodra je op de bank voor de televisie zit? Of als je aan het studeren bent of een spannend boek leest? Als er (bepaald) bezoek komt?

Bij wie?
Of ben je een echte sociale eter? Eet je om anderen te plezieren? Of ga je juist (meer) eten als je in de buurt bent van een bepaald persoon?

Waar?
Krijg je trek in eten als je in de keuken bent? En wat gebeurt er als je eenrestaurant binnenloopt of de Mc Donald’s, waar krijg jij trek?

Bij welke gebeurtenis?
Zijn er bepaalde gebeurtenissen die er voor zorgen dat je trek krijgt in eten? Een verjaardag, geslaagd voor een examen, feestdagen, je trouwdag enz.? Of misschien krijg je juist wel trek in bepaald eten omdat het weekend is.

Hoe laat?
Op welke tijdstippen van de dag krijg jij trek? Om 12.00 uur omdat het tijd is voor de lunch? Om 15.00 uur, koffietijd? Heb je echt al honger op deze tijdstippen?

Onderzoek de komende week eens wanneer je honger hebt of juist trek. Stel jezelf de volgende vraag voordat je gaat eten:

  • Waarom ga ik nu iets eten?
  • Heb ik honger, ga ik eten omdat mijn omgeving dat vraagt of heeft mijn geest ‘voeding’ nodig?
Of je daarna gaat eten? De keus is aan jou.

Succes!

Hulp nodig? Ik help je graag verder. Neem vrijblijvend contact met mij op.




Geen commentaren

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud