Ga naar de inhoud

Op weg naar een gezonde leefstijl

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Gedrag ·
Tags: Leefstijlgezondheid

1.    Stel een realistisch doel
Het is goed om duidelijke en concrete doelen te stellen als je aan je eet- en leefpatroon wilt werken. Zorg er vooral voor dat de gestelde doelen realistisch en dus haalbaar zijn.
Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je elke week 2 keer naar de sportschool gaat, of 5 kilo wilt afvallen in 4 aanden.
Maar wees je er wel van bewust dat je dat dan ook moet vasthouden. Wanneer het de eerste weken lukt om deze doelstelling te behalen, blijft het makkelijker om de motivatie op te brengen.


Wanneer je zulke hoge eisen aan jezelf stelt, dat je in de eerste weken de doelstellingen al niet haalt, dan zal het daarna erg moeilijk worden om jezelf nog te motiveren.

2.    Sla het ontbijt nooit over
Gedurende de nacht komen alle activiteiten in het lichaam tot stilstand. Ook de spijsvertering. Er wordt tegen de ochtend niets meer verbrand. Het ontbijt is dan dus de eerste maaltijd na een hele nacht en vaak een deel van de avond. Het lichaam is toe aan eten.

Een goed ontbijt zet de darmen aan tot werken en stimuleert daarmee de stoelgang. Het levert de energie voor genoeg concentratievermogen op het werk of op school. Bovendien is ontbijten ook belangrijk om een gezond gewicht te behouden. Als je niet ontbijt, krijg je vaak later op de dag honger en pak je makkelijker naar snoep en snacks. Die leveren meestal veel calorieën en weinig vitamines en mineralen.


3.    Eet regelmatig
Gebruik elke dag drie hoofdmaaltijden. Neem deze maaltijden op een vast tijdstip. Doe dit ook met de tussendoortjes. Het lichaam gaat wennen aan de regelmaat. De hongergevoelens buiten deze tijden zullen geleidelijk aan afnemen. Verder zorgt regelmaat ervoor dat je stofwisseling op peil blijft.

Het is verstandig om zo weinig mogelijk van de vaste etenstijden af te wijken. Niets leidt zo makkelijk tot snoepen als onregelmatige etenstijden. Ook tijdens weekenden en vakantiedagen is het zinvol om je te houden aan vaste etenstijden, al kunnen die op heel andere tijdstippen liggen dan tijdens werk- of schooldagen.

4.    Minder televisiekijken en computeren
Televisiekijken (en computeren) is een inactieve bezigheid, zelfs voor het overzetten naar een andere zender hoeven we niet meer op te staan. Verder is televisiekijken (en computeren) vaak gekoppeld aan het eten van chips of andere ongezonde makkelijke snacks die onbewust (vaak in grote hoeveelheden) naar binnen gaan. Ga eens opzoek naar een andere bezigheid die niet gekoppeld is aan eten.

5.    Kies zo veel mogelijk voor verse producten
Bewerkt voedsel zit vaak vol met zout, suiker, verzadigde vetten en additieven zonder voedingswaarde. Maak je eten dus zo veel mogelijk zelf van verse ingrediënten, dan weet je precies wat erin gaat en het is nog lekkerder ook! Verder zul je merken dat je van verse producten minder eet. Na 1 appel heb je meestal wel weer even genoeg gegeten.

Wil je iets veranderen aan jouw leefstijl en heb je hulp nodig?
Ik help je graag verder. Neem vrijblijvend contact met mij op.




Geen commentaren

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud