Ga naar de inhoud

Is alcohol drinken gezond?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Eten en drinken ·
Tags: Drinkenalcoholgezondheid

Alcohol is een natuurproduct dat ontstaat door vergisting van zetmeel of suiker. Het is een energieleverende stof die we niet nodig hebben. Alcohol levert op vet na de hoogste aantal calorieën per gram (7 kcal/gram). Alcoholische drankjes of mixjes bevatten veel suiker, waardoor ze nog meer calorieën bevatten. Het drinken van alcohol kan ook de eetlust opwekken waardoor je ongemerkt nog meer calorieën binnen krijgt.

De afbraak van alcohol
Alcohol wordt snel opgenomen in het lichaam. Drink je alcohol langzaam en bij het eten dan gaat het trager. Omdat alcohol giftig is wordt het zo snel mogelijk verbrand. Als er in het lichaam alcohol aanwezig is, worden koolhydraten en vetten even niet verbrand. Deze worden dan als vet opgeslagen, met name in de buik (‘bierbuik’). Bij deze vorm van vetverdeling treden vaker aandoeningen op als hart- en vaatziekten, diabetes en galstenen.

De afbraak van alcohol begint al in de maag. Zodra het in het bloed terechtkomt, wordt het door de lever verder afgebroken. Het duurt gemiddeld 1½ uur voordat één glas alcoholhoudende drank is afgebroken. Mensen die regelmatig alcohol drinken, breken deze sneller af. Het is niet mogelijk om de afbraak te versnellen.

De risico’s
Alcohol kan de kans op een aantal vormen van kanker vergroten. Zoals tumoren in het mond- en halsgebied. Het risicoverhogend effect treedt op bij drie of meer glazen alcohol per dag. Volwassen vrouwen die één glas alcohol of meer per dag drinken, hebben een verhoogde kans op borstkanker. Verder neemt bij een te hoog alcoholgebruik het risico toe op o.a. een verhoogde bloeddruk en diabetes.
Ook kan alcohol leiden tot verminderde vruchtbaarheid bij vrouwen en mannen. Tijdens de zwangerschap vergroot het o.a. de kans op een miskraam.
Dit alles geldt voor zowel bier, wijn als sterke drank. Het schadelijke effect van alcohol wordt bovendien versterkt door roken.

Dat waren de risico's… Het drinken van alcohol heeft ook voordelen. Sleutelwoorden hierbij zijn: met mate en regelmaat.

Met mate
Matig alcoholgebruik betekent volgens de Gezondheidsraad: maximaal 2 glazen alcohol per dag voor gezonde volwassen mannen en voor gezonde volwassen vrouwen niet meer dan 1 glas. Meer drinken is niet beter!

Regelmaat
Piek gebruik, dus bijv. 1x per week veel drinken, wordt ontraden, zelfs wanneer dit gemiddeld op weekbasis niet tot overmatige alcoholconsumptie leidt.

De voordelen
Matig en regelmatig alcoholgebruik kan een positief effect hebben op de gezondheid. Dat laat ruim 30 jaar wetenschappelijk onderzoek zien. Dit geldt dan niet alleen voor het drinken van wijn maar ook voor bier en sterke drank.

Uit onderzoek blijkt dat bij een matig alcoholgebruik het risico op overlijden (aan welke oorzaak dan ook) lager is dan bij geheelonthouders en bij zware drinkers.

Regelmatige, matige alcoholconsumptie vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Het beschermende effect heeft te maken met de verhoging van het goede HDL-cholesterol in het bloed. Dit HDL zorgt voor de afvoer van cholesterol uit het lichaam.

Matige alcoholconsumptie zou ook het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 (suikerziekte) tot 40% te verminderen. Ook bij mensen die al voldoende bewegen en gezond eten heeft dit een positief effect. Dat heeft waarschijnlijk te maken met een grotere gevoeligheid van de lichaamsweefsels voor insuline.

Ook zijn er aanwijzingen dat een matige alcoholconsumptie door ouderen het risico op dementie verkleint.

Let op!
Gebruik alcohol niet als een medicijn. Als je niet wilt drinken (om welke reden dan ook) is dat ook prima. Ik zal niemand aanraden om te gaan drinken omdat matig en regelmatig alcohol drinken ook gezond kan zijn.
Het advies is dan ook: als je alcohol drinkt, geniet maar drink met mate!

Voor jongeren in de groei en vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn is het advies: geen alcohol drinken.


Tips voor avondje minder drinken

  • Bepaal van tevoren hoeveel glazen en wat voor soort drank je gaat drinken.

  • Drink na elk glas alcohol een glas water.

  • Vraag in een restaurant naast wijn ook altijd een karaf water.

  • Drink als je dorst hebt geen alcohol. Van alcohol krijg je juist meer dorst.

  • Geniet ervan, drink niet te snel.

  • Bepaal van tevoren op welk tijdstip je stopt met drinken.

  • Drink uit een glas en niet uit een fles.

  • Eet altijd iets voordat je alcohol drinkt.


Bronnen: voedingscentrum.nl en alcoholengezondheid.nl

Vond je dit een leuk bericht? Deel 'm met anderen!




Geen commentaren

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud