Ga naar de inhoud

Hoe vaak moet ik mezelf wegen?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Afvallen ·
Tags: wegenafvallen

Veel mensen die af willen vallen staan vaak op de weegschaal, soms wel 2 keer per dag! Maar heeft dat eigenlijk wel zin?

Je gewicht schommelt...
Ons lichaamsgewicht schommelt van nature, daar kan soms wel 2-3 kilo verschil inzitten. ’s Avonds weeg je bijvoorbeeld meer dan ’s morgens. Vaak is een deel van de gewichtstoename vocht. Heb je misschien veel zout gebruikt? Of heb je veel koolhydraten (brood, aardappelen, snoep) gegeten?
Koolhydraten worden opgeslagen als glycogeen in het lichaam, glycogeen bindt vocht. Met als gevolg dat je zwaarder wordt van dit extra vocht. Ook rond de menstruatie houdt je lichaam meer vocht vast.
Je gewicht kan overigens ook tijdens de seizoenen variëren, dat kan soms wel 2 kilo schelen.

7200 kilocalorieën in 1 dag?
Eén kilo vetweefsel bevat ongeveer 7200 kcal!  Om 1 kg vet te verbranden moet je dus 7200 kcal minder eten of 7200 kcal meer verbranden dan je verbruikt.
Om 1 kilo aan te komen in vetweefsel moet je heel wat extra eten, boven op je normale inname. Dat lukt meestal niet in één dag!


Hoe vaak wegen?
Het is daarom voldoende om één keer per week tot één keer per maand op de weegschaal te gaan staan. Doe dat dan steeds op hetzelfde tijdstip van de dag, bijvoorbeeld 's morgens. Weeg jezelf steeds op dezelfde weegschaal.

Hoe vaak sta jij op de weegschaal? Vertel het in een reactie hieronder.




Geen commentaren

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud